Muesli - repen

26-05-2018

Wil je ook graag gezonde muesli - repen maken? 

Zonder geraffineerde suikers en boordevol gezonde ingrediĆ«nten? Dan kan dit recept misschien wel een oplossing zijn. 


Benodigheden: 140g havervlokken, 60g gemengde, ongebrande, ongezouten noten en zaden (lijnzaad, zonnebloempitten, sesamzaad, chiazaad...), 75g ontpitte dadels ( mag ook ander gedroogde vruchten zijn ,  geraspte schil van biologische citroen of limoen voor extra pit , 1 eetlepel kaneel, 70g honing, 2 eetlepels water, 2 eetlepels olie of kokosolie.


Verwarm de oven voor op 200 graden. Doe de haver, noten, zaden, dadels, citroenschil

en kaneel in een blender of hakmachine en hak tot een grove substantie. Verwarm de

honing in een pannetje tot deze heel vloeibaar is doe dan de olie en het water erbij.

Roer door en voeg je havermengsel toe. Roer weer heel goed door totdat je een

kleverige massa krijgt. Bekleed een klein bakblik of een kleine ovenschaal (ik heb een

brownieblik gebruikt) met bakpapier en verdeel je massa erover. Smeer goed uit,

zodat het overal even dik is. Ga voor ongeveer een centimeter dikte.


Bak 25 tot 30 minuten in de oven totdat het mooi bruin is, maar niet donkerbruin. Het

mag nog een klein beetje zacht zijn, het wordt vanzelf hard tijdens het afkoelen.

Haal uit de oven en maak inkepingen met je mes waar je de plak straks wilt breken.

Laat de plak helemaal goed afkoelen en breek/snijd dan in repen.


Je kan als afwerking deze graanrepen als ze afgekoeld zijn ook nog gedeeltelijk in de

pure chocolade wentelen, zo krijgen ze nog een extra toets van pure chocolade.

Ik varieer met wat ik in huis heb of eens wil hebben in de muesli-repen. Dit kan in plaats van dadels ook gedroogde abrikozen zijn. Gebruik je fantasie en je zal zien dit is een makkelijk recept op eindeloos mee te variĆ«ren. 

Deze repen kan je perfect in de koelkast voor een kleine week bewaren maar ze zijn ook geschikt om in te vriezen en zo altijd een gezonde snack in huis te hebben. Ideaal voor drukke tijden.